توضیحات اجمالی
همه ما بیتردید مفهوم کلی تعارض را میدانیم اما تعریف استیفن رابیز، صاحبنظر برجسته علم مدیریت از تعارض سازمانی، احتمالاً درک بهتری از موضوع برایمان ایجاد میکند. رابینز تعارض سازمانی را در قالب " تلاش عامدانه یک فرد برای جلوگیری از دستیابی فرد یا افراد دیگر به اهداف و علایقشان در سازمان" تعریف میکند. در این ویدئو، قصد داریم ابتدا به دلایل بروز تعارض نگاهی داشته باشیم و پس از آن، یک فرایند سیستماتیک و کارآمد را برای حل تعارض سازمانی خدمتتان معرفی کنیم.
ریشه بروز تعارض، رقابت است و منشأ و منبع این رقابت میتواند متفاوت باشد. مهمترین دلایلی که باعث ایجاد تعارض سازمانی میشوند، عبارتاند از:
- رقابت بر سر استفاده از منابع: اکثر تعارضات سازمانی به دلیل رقابت بر سر استفاده از منابع محدود شکل میگیرند. این منابع میتوانند اَشکال مختلفی داشته باشند که پول، فضای کار، نیروی کار و ... از آن جملهاند.
- موقعیت: تعارض گاهی از موقعیت و جایگاه کارکنان نشئت میگیرد. جایگاهی که نشاندهنده تواناییها، مهارتها و تأثیر آنها بر محیط کار است.
- روابط: در اکثر محیطهای کاری، نوعی رقابت اجتماعی در جریان است. کارکنان معمولاً تلاش میکنند با گسترش روابطشان با رئیس، همکاران، مشتریان و ... محبوبیت خود را افزایش دهند.
- شخصیت: بیایید واقعبین باشیم! ما سبکهای شخصیتی متفاوتی داریم و به همین سبب، گاهی عدم تناسب و همخوانی بین الگوهای ارتباطی، مقدمهای برای ایجاد مسئله میشود.
دیدگاه خود را بنویسید