۱. علم داده (Data Science)

احتمالا این جمله را از کلایو هامبی، ریاضی‌دان بریتانیایی و مغز متفکر بازاریابی تسکو، شنیده‌اید که می‌گوید: «داده‌ها نفت جدید هستند.»

بسیاری از مردم همیشه در پی این هستند که بدانند چرا شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و آمازون این‌قدر قدرتمند هستند. خب به دو دلیل:

  • میزان داده‌ای که در اختیار دارند؛
  • کارکنانشان که می‌توانند داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل و تفسیر کنند.

تصور بازار کار امروز بدون متخصص داده یا دیتا ساینتیست تقریبا غیرممکن است. این شغل تقریبا در همه بخش‌ها لازم است، مثلا در بخش‌های:

  • مراقبت‌های بهداشتی؛
  • مالی؛
  • تجارت الکترونیک.

وظیفه دیتا ساینتیست جمع‌آوری، ارزیابی و پردازش داده‌ها به‌منظور ارائه دستورالعمل‌هایی برای اقدام است. دانشمندان داده با اطلاعات حاصل از تحلیل داده‌ها، به شرکت شما ارزش افزوده واقعی ارائه می‌دهند. آنها با مهارت‌های تحلیلی و دانش برنامه‌نویسی قوی خود قادر به حل بسیاری از مشکلات مختلف دنیای تجارت امروز هستند.

اگر می‌خواهید کارمندان خود را در زمینه علم داده آموزش بدهید، باید:

  • نحوه برنامه‌ریزی‌کردن را بهشان یاد بدهید؛
  • بهشان ریاضیات و آمار بیاموزید؛
  • مطمئن شوید که جنبه‌های مختلف و مشکلات کسب‌وکار را درک می‌کنند.

با این میزان از دانش، اعضای گروه شما قادر به جمع‌آوری داده‌های مناسب از شرکت و بازار و ایجاد ارتباطات مهم هستند.

۲. هوش مصنوعی (AI)

یادگیری ماشینی، شبکه‌های عصبی، یادگیری تحت نظارت و سیستم‌های یادگیری تقویتی، اصطلاحاتی هستند که در دنیای هوش مصنوعی به کلمات واقعی تبدیل شده‌اند. اگر داده‌ها را نفت جدید در نظر بگیریم، به‌گفته دانشمند کامپیوتر دکتر اندرو نگ، هوش مصنوعی الکتریسیته جدید است.

با افزایش حجم داده‌ها، دامنه کاربردهای هوش مصنوعی هم گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود. هوش مصنوعی دیگر موضوعی حاشیه‌ای نیست، بلکه به‌طور فزاینده‌ای به رویکردی کلی برای حل مسئله تبدیل می‌شود. مثلا بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان، آمازون، در درجه اول از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا استفاده می‌کند. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند تعداد محصولات موردنیاز را تخمین بزنند و هزینه‌های ذخیره‌سازی و در نتیجه هزینه‌های مشتری را کاهش بدهند.

کاربردهای هوش مصنوعی به همین جا ختم نمی‌شود. با کمک هوش مصنوعی، نرم‌افزار تشخیص چهره، ماشین‌های خودران و حتی روبات‌های جراح امکان‌پذیر شده‌اند و دائما زمینه‌های کاربردی جدیدی در حال ظهور هستند.

۳. طراحی تجربه کاربری (UX)

افزایش تعداد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های جدید، منجر به تقاضای فراوان برای طراحان تجربه کاربری می‌شود. امروزه شرکت‌ها برای جلب‌توجه مشتریان با هم رقابت می‌کنند و محصولاتشان را طوری طراحی می‌کنند که زمان زیادی را با آنها بگذرانیم و در حالت ایدئال، به‌طور منظم از آنها استفاده کنیم. طراح تجربه کاربری، محصولات و خدمات دیجیتالی را طراحی می‌کند که زندگی مردم را راحت‌تر می‌کنند.

وظیفه اصلی طراح تجربه کاربری، تحقیق درباره نحوه رفتار و تعامل کاربران با یک محصول است. هنگامی که تحقیقات انجام می‌شود، زمان طراحی نمونه‌های اولیه و آزمایش آنها با کاربران فرا می‌رسد. این مرحله آزمایشی به آنها کمک می‌کند که بهترین تجربه ممکن را شناسایی کنند.

طراحان UX باید دانش کاملی درباره جست‌وجوهای کاربر، پروتوتایپ و ساختار اطلاعات داشته باشند. علاوه بر این، طراح UX خوب باید بتواند خود را جای کاربر محصول بگذارد تا مشکلات را درک و راه‌حلی رضایت‌بخش پیدا کند. موفقیت طراح تجربه کاربری، یعنی تجربه کاربری درخشان برای مشتریان.

۴. توسعه وب (Web Development)

توسعه وب - مهارت شغلی و فردی پرتقاضا در سال ۲۰۲۲

توسعه وب دلیل وجود محتوا و برنامه‌های کاربردی آنلاین است. این مهارت شغلی، اقتصاد ما را تغییر داده و جامعه ما را دگرگون کرده است. این واقعیت که ما هر روز بیشتر به اینترنت وابسته می‌شویم، افزایش تقاضا برای توسعه‌دهندگان وب را تضمین می‌کند.

توسعه‌دهندگان وب راه‌حل‌های نرم‌افزاری مبتنی بر وب را طراحی می‌کنند و توسعه می‌دهند. آنها علاوه بر برنامه‌ریزی طراحی وب و توسعه آن، نگهداری و بهینه‌سازی مداوم برنامه‌های کاربردی وب را نیز بر عهده دارند. مسئولیت توسعه‌دهنده وب به دو دسته توسعه فرانت‌اِند (front-end) و بک‌اِند (back-end) تقسیم می‌شود. این افراد باید درک خوبی از زبان‌های مختلف کدنویسی (مانند پایتون، جاوا اسکریپت و HTML) و همچنین دانش طراحی واکنش‌گرا و سئو داشته باشند.

۵. پردازش ابری (Cloud Computing)

احتمالا شرکت شما هم از شبکه‌ای از سرورهای راه دور مانند گوگل، دراپباکس یا آیکلاود استفاده می‌کند. سه نوع اصلی خدمات ابری عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)؛
  • پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)؛
  • زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS).

مهندسان رایانش ابری مسئول تمام وظایف فنی مانند ساختار و طراحی رابط کاربری هستند. علاوه بر این، مسئولیت برنامه‌ریزی، مدیریت و نگهداری زیرساخت ابری را هم بر عهده می‌گیرند.

اگر قصد آموزش کارمندان خود در زمینه رایانش ابری را دارید، باید این سه موضوع را با دقت به آنها آموزش دهید:

  • خدمات وب و ای‌پی‌آی‌ها (API)؛
  • فناوری اطلاعات و امنیت داده‌ها؛
  • مهاجرت داده‌ها.

۶. برنامه‌نویسی بلاک‌چین

بلاک‌چین فناوری‌ زیربنای ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین است. به‌زبان ساده، بلاک‌چین سیستمی غیرمتمرکز است که می‌توان اطلاعات را در آن ذخیره کرد، بنابراین به‌عنوان پایگاه داده عمل می‌کند. مزیت اصلی فناوری بلاک‌چین این است که اطلاعات ذخیره‌شده در آن تغییرناپذیر و ایمن هستند. به‌دلیل همین ایمنی چشمگیر، این فناوری بسیار جذاب شده است و صنایعی که با داده‌های حساس سروکار دارند متقاضی آن هستند. برای کار در دنیای بلاکچین، کارمندان شما باید دانش عمیقی از ساختارهای داده، رمزنگاری و همچنین قراردادهای هوشمند داشته باشند.

۷. همکاری از راه دور یا دورکاری

همه‌گیری کرونا بیشتر از هر وقت دیگری به ما لزوم یادگیری همکاری از راه دور را نشان داد. یادگیری همکاری ریموت یا دورکاری، به گروه شما اجازه می‌دهد بدون توجه به جایی که هستند، مؤثر و سازنده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به منظور بهبود ارتباطات و همکاری از راه دور، باید ابزارها و زیرساخت‌های مناسب (مانند Slack، Microsoft Teams، Google Meet) را در دسترس همه اعضای گروهتان بگذارید. همچنین تنظیم جلسات دوره‌ای ثابت که در آن همه اعضای گروه حاضر باشند و درباره وضعیت فعلی پروژه تبادل اطلاعات کنند نیز می‌تواند مفید باشد.

۸. امنیت داده و فناوری اطلاعات

به‌سختی می‌توان جامعه امروز را بدون اینترنت و فناوری مدرن تصور کرد. با اینکه این اختراعات فواید زیادی دارند، خطراتشان را نیز باید در نظر گرفت. افراد باید یاد بگیرند چگونه از خود و سازمانشان در برابر حملات سایبری محافظت کنند تا بتوانند با خیال راحت در حوزه دیجیتال فعالیت کنند.

جرایم سایبری دیگر مسئله‌ای حاشیه‌ای نیست، زیرا عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. اعضای گروه شما باید با تهدیدات امنیتی مختلف از حملات بدافزار گرفته تا حملات فیشینگ و اینترنت اشیا آشنا شوند. علاوه بر این، باید روش‌های جلوگیری از حملات سایبری را نیز یاد بگیرند.

۹. مدیریت استرس شغلی

سلامت روان مسئله‌ای جدی است. در حال حاضر بیماری روانی یکی از عوامل مهم ناتوانی در کار است. یکی از دلایل مشکلات سلامت روان، فرسودگی شغلی ناشی از استرس بیش‌ازحد است که متأسفانه روندی رو به افزایش دارد.

با مدیریت استرس، کارکنان شما راهبردهایی را می‌آموزند که با آنها می‌توانند شرایط استرس‌زا را بهتر تحمل کنند. هدف نهایی بهبود انعطاف‌پذیری آنهاست، یعنی توانایی مقابله با استرس. کارمندان شما می‌توانند تکنیک‌های تنفس عمیق یا مدیتیشن را امتحان کنند. ورزش منظم و خواب کافی نیز عوامل مهم مقابله با استرس هستند.

۱۰. مدیریت نوآوری

قرن بیست‌ویکم قرن ظهور و توسعه سریع فناوری‌های جدید، به‌ویژه در دنیای دیجیتال است. دیجیتالی‌شدن مداوم، زندگی شخصی و کاری ما را سریع‌تر از همیشه تغییر می‌دهد. بنابراین بیش از هر زمان دیگری همگامی با فناوری‌ها، نرم‌افزارها و روش‌های یادگیری جدید برای شرکت‌ها و کارمندانشان اهمیت دارد. مدیریت نوآوری ابزاری کلیدی برای سازمان‌های امروزی است تا در محیط‌های بازار که به‌سرعت در حال تغییر هستند، رقابتی و موفق باقی بمانند.

هنگامی که شما به‌عنوان مدیر نوآوری با اعضای گروه ارتباط برقرار می‌کنید، اعضای گروه می‌توانند:

  • فرصت‌های تجاری جدید را کشف کنند؛
  • هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهند؛
  • چابک‌تر باشند؛
  • پروژه‌های تحقیق و توسعه را به میزان چشمگیری ارتقا دهند.

منبع: www.chetor.com